fredag, augusti 15

Återanvändning av en guldring. Reuse of a gold ring

Uppdraget var att göra en ny ring av en befintlig förlovningsring


Han hade redan en förlovningsring som hela tiden var tänkt att bli någonting annat längre fram. De hade gift sig och hon hade fått en till ring, nu var det dags.

Jag föreslog att vi skulle använda förlovningsringen, svarva en ring av titan som hade ett spår som matchade guldringen på insidan. Det var första jag gjorde det här så det var spännande att testa i praktiken även om jag visste att det går i teorin. Men för att placera guldet i titanet måste man först förmiska den många storlekar för att sedan trycka upp den lika många. Igen blev jag faschinerad över hur plastisk metallen faktiskt är. Det gick utmärkt, jag fick glödga guldet (för att göra det mjukt igen) ca fyra gånger. Det var allt som behövdes.

Sedan följde några timmars fil och slip arbete.
Den befintliga guldringen och den nya titanringen som har ett svarvat spår på insidan.

Efter att ha först pressat samman vigselringen (guldringen) har jag sedan pressat ut den igen i spåret. Här ser du också titanets blålila färg som blir efter att jag glödgat för at göra guldet mjukt i några steg när jag har smitt ut det igen.


Den färdiga ringen, titan med en äldre ring av guld på insidan.

Inga kommentarer: