fredag, januari 24

Reflektioner, en ny Bunke av silver och testkök


Det nya året har börjat med presentationer av olika slag på Konstfack, Researhlab. Min ständiga följeslagare den här veckan är den nya Bunken som har varit i köket hos sin första familj. En del av mitt projekt det här året är att jag har bett sex familjer att vara mitt testkök för bunken (som på bilden ligger upp och ner och faktiskt inte är riktigt klar).

Men nu är den klar och har varit hos sin första familj, den har fått mycket fina användarmärken som blev dokumenterade idag, snart drar den iväg till nästa familj. Mina frågor runt Bunken är många. Gör kvinnliga silversmeder andra föremål än manliga? Hur är det att använda ett unikt tillverkat silverföremål i vardagen? Hur har genus påverkat silversmidet de senaste 50 åren? Hur kommer det att se ut i framtiden? Ibland undrar jag om det är värt den tiden jag lägger ner på det, för det kräver mycket närvaro och uppmärksamhet att planera den här ytan på skålen och är det något man som användare förnimmer i köket?

När jag är på Konstfack så minns jag hur det var att vara student och det känns faktiskt som  om det var ett tag sedan (vilket det är). Det är bra påminnelser som gör att jag blir mer motiverad att undersöka vad silver kan vara, för mig.


Inga kommentarer: