måndag, oktober 1

En arbetsdag där metall formas till ringar och Instagram


Gjutningar som jag precis fått från gjutaren

En bit rosé plans
Valsning
Glödgning mellan valsningsvarven
Profilvalsning innan det är dags för bockning
Bockning innnan lödning
Tada, dagens beting är klart. Ingen ring är färdig men alla har börjat hitta form och storlek.


Det här var en svettig dag, jag hade som mål att fila fram ett ring set från gjutaren i silver. Det är modeller som först har gjutits från vax (som jag har filat fram). de skall sedan gjutas av i vitguld. Ibland när jag testar en ny modell så gör jag silver modeller först som kunden får prova. detta för att jag vill vara helt säker på att de fungerar i form och ergonomi. Sedan hade jag ett härligt stycker rosé guld som skulle formas till en ring. Bilderna redovisar lite av den processen.

Det är vädigt många fler moment, jag glödgar kanske fyra gånger mellan valsningarna. Sedan stämplar och löder jag förstås ringen. Efter det forsätter storleksförändring och ytterligare profilvalsning. När jag kommit så långt kan jag börja fila och forma. Sist kommer ytbehandling.

Om jag måste storleksändra igen, så är det ytbehandling (filning, smärgling och polering) igen. På den sista bilden har som sagt ringarna tagit form. Storlekarna stämmer någotsånär. Man kan se vart ringarna strävar. Då är det dags för kunden att komma och prova :)

Min andra mission den här dagen var att försöka dokumentera med Instagram. Jag tycker om direkteheten i kommunikationen med bilder via Instagram. Det fungerar bra vid ortsbänken. Mitt namn är klarhimmel.

1 kommentar:

Anonym sa...

Klara, where did you get the bending jig stamplat? A clever tool.

Klara, var fick du böjningen jiggen stämplat? En smart verktyg.